Home
Competenties
E-mail
LinkedIn profiel
Woordvoerder
Contact

De Belgen introduceerden NIVEA, in Nederland spreken we van NIMBY. Beide afkortingen omschrijven de plotselinge onrust die bij omwonenden de kop op steekt.  afbeeldingsbron: http://www.annualreport2010.beiersdorf.com/en/information/100-years-of-nivea.html NIMBY | NIVEA

Not In My Back Yard | Niet In Mijn Voor- En Achtertuin


De Belgen introduceerden NIVEA, in Nederland spreken we van NIMBY.
Beide afkortingen omschrijven de plotselinge onrust die bij omwonenden de kop op steekt. En een bedrijf of organisatie dat de plannen bekend heeft gemaakt, moet de gemoederen bij de omwonenden en in de (online)media maar weer zien te sussen.

De Belgen introduceerden NIVEA, in Nederland spreken we van NIMBY. Niet In Mijn Voor En Achtertuin | Not In My Backyard. afb: eerste ontwerp niveacreme doosje.

Voorbeelden van NIMBY/NIVEA situatie:
Een gemeente geeft toestemming een opvang voor dak- en thuislozen te starten, of een (spoor)weg moet worden verbreed/verplaatst. Zelfs de kap van een rij bomen of de aanpassing van de milieuvergunning voor een fabriek of bedrijf kan hevige reacties opwekken.

Gevolgen voor de reputatie
Als omwonenden of zakelijke stakeholders (uiteraard ook in de media) protesteren tegen de geplande verandering, kan dit het project van uw bedrijf/organisatie reputatieschade opleveren. Meestal betekent dat voor de afdeling communicatie een onverwachte piek in de werkzaamheden. En met een statisch (crisis)communicatieplan ben je er niet, want elke situatie ontwikkelt zich anders en de actualiteit haalt een planning al snel in.
Snel opschalen is dan het devies. Raadpleeg in een vroeg stadium een communicatiespecialist en zorg dat u en uw medewerkers grip op de situatie houden.


Negatieve reuring heeft grote impact op de reputatie van uw organisatie en blijft online in de traditionele en social media lang vindbaar.
Een positieve dialoog met de betrokkenen vraagt in eerste instantie extra inzet van (tijdelijke of specialistische) medewerkers, maar voorkomt blijvende onvrede bij omwonenden en schade aan uw reputatie.

Workshop NIMBY | NIVEA
Gerrie van den Berg heeft bij diverse NIMBY | NIVEA situaties geadviseerd en geeft hierover workshops.

  • Welke beslissingen nemen bestuurder/directie en wat zijn de stappen die een communicatie adviseur neemt?
  • Hoe beslis je wie de woordvoerder is naar media, omwonenden en officiele instanties.?
  • Welke communicatiestrategie zet je daar bij in en hoe kun je de gemoederen bedaren?

Tijdens deze sessies vertelt Gerrie over haar betrokkenheid bij best practices en de afwegingen die in deze situaties werden gemaakt. Met u onderzoekt zij de keuzemogelijkheden van eerdere Nimby|NIVEA-situatie of fictieve toekomstige crisiscommunicatiemomenten.

 

Gerrie van den Berg | prudent communicatie  | gerrie@gerrievandenberg.nl